Konspekt lekcji na godzinę z wychowawcą – 1-2 jednostki lekcyjne. Temat: Zachowania wytworne i chamskie. Lekcja ta może być bardzo dobrym wprowadzeniem do wspólnej klasowej uroczystości, np. wigilia klasowa, wyjście do teatru lub filharmonii etc.
1. Nauczyciel wprowadza młodzież w tematykę lekcji – różne style zachowania. Podczas lekcji kładziony będzie nacisk na przeciwległe style: wytworność i chamstwo. 2. Praca w grupach (4-6-osobowych) – dzieci zastanawiają się przez chwilę nad przykładami zachowań niekulturalnych i eleganckich. Przewodniczący grup referują pozostałym grupom, co zalicza się do obu typów zachowań. Nauczyciel zapisuje sugestie uczniów na tablicy. 3. Następnie, również w grupach, młodzież zastanawia się nad reakcjami jakie wywołują w ludziach konkretne zachowania. 4. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego niektórzy ludzie zachowują się niekulturalnie? Dyskusja. 5. Każda z grup otrzymuje od nauczyciela zdjęcia znanych osób (polityków, gwiazd kina i muzyki, dziennikarzy, etc.). Zadaniem uczniów jest pogrupować te osoby według poziomu kultury jaki reprezentują (w życiu publicznym, bądź prywatnym) i uzasadnić swoją decyzję, np.:
Jolanta Kwaśniewska jest osobą wytworną. Jest zadbana, elegancka, odnosi się z szacunkiem do swoich rozmówców i pięknie się wysławia.
6. Nauczyciel przydziela każdej z grup krótkie scenki do odegrania. (zał. 1) 7. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przedstawia dzieciom wnioski z niej płynące, np.:
Ř Konieczność pamiętania o zachowaniach wytwornych na co dzień; Ř Określone zachowania wywołują podobne u innych osób; Ř Zachowanie wytworne jest wyuczalne.
ZAŁĄCZNIK 1 ___________________________________ ________________________________________ A) uczeń – dyrektor szkoły
Uczeń - Poproś dyrektora o zorganizowanie dodatkowych zajęć lekcyjnych dla uczniów mających problemy z danym przedmiotem. ----------------------------------- --------------------------------------------- --------------------------------- Dyrektor – Uczeń zwraca się do ciebie z prośbą o zorganizowanie dodatkowych zajęć wyrównawczych. Odmów podając powód, dla którego nie możesz spełnić jego prośby. __________________________________ _________________________________________ B) nauczyciel – uczniowie Nauczyciel -Zwróć grupie uczniów uwagę aby przestrzegali zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły – bieganie podczas przerw, popychania kolegów etc.). ___________________________________ ________________________________________
C) uczeń – starsza osoba
Uczeń -Na przystanku autobusowym starsza pani, niosąca ciężkie torby z zakupami, prosi cię o przeczytanie z rozkładu jazdy godziny przyjazdu następnego autobusu. Kiedy pojazd przyjeżdża, zaoferuj jej pomoc przy wsiadaniu. ----------------------------------- --------------------------------------------- --------------------------------- Starsza osoba – Poproś dziecko o odczytanie z rozkładu jazdy godziny odjazdu następnego autobusu. Zareaguj na propozycję pomocy podczas wsiadania z ciężkimi zakupami. __________________________________ _________________________________________ D) uczeń – sprzedawca w sklepie papierniczym
Uczeń - Sprzedawca przez pomyłkę sprzedał ci zeszyty w linie zamiast w kratkę. Nadal masz rachunek ze sklepu, spróbuj je wymienić. --------------------------------- ----------------------------------------------- --------------------------------- Sprzedawca – Przez pomyłkę sprzedałaś nastolatkowi zeszyty w linie zamiast w kratkę. Zareaguj na tę sytuację.
E) uczeń – kolega
Uczeń - Twój kolega od tygodnia nie pokazuje się w szkole. Zatelefonuj do niego, żeby dowiedzieć się co się z nim dzieje. Zaproponuj odwiedziny i pożyczenie zeszytów. --------------------------------- ----------------------------------------------- -------------------------------- Kolega – Od tygodnia nie chodzisz do szkoły z powodu anginy. Twój kolega zainteresował się twoją długą absencją i telefonuje do ciebie. Zareaguj na tę sytuację.
F) dziecko – rodzic/babcia
Dziecko - Twoja babcia jest zmęczona, zaproponuj wyręczenie jej w pracach domowych. _________________________________ __________________________________________
_________________________________ __________________________________________ G) uczeń – nauczyciel
Uczeń - Masz problemy z odrobieniem zadania domowego. Poproś nauczyciela o wytłumaczenie problemu, którego zadanie dotyczy. _________________________________ __________________________________________
H) klient w restauracji – kelner
Klient - Zupa, którą przyniósł ci kelner jest letnia. Złóż reklamację. --------------------------------- ----------------------------------------------- --------------------------------- Kelner – Klient skarży się, że dostał zimną zupę. Załatw sprawę tak, żeby klient był zadowolony. ________________________________ ___________________________________________
Konspekt lekcji przygotowała Magdalena Sokołowska – wychowawca klasy IICG |